Nytt område i Norra Djurgårdsstaden innebär risk för vanrykte

Planförslaget för området Norra II i Norra Djurgårdsstaden (det mellersta av västra delen utmed Husarviken) innebär att 560 lägenheter kan byggas här. Jag tycker att planens struktur med bebyggelsen i kvartersformer är bra. Det är positivt att lokaler kan inrymmas i bottenvåningarna och att man redan på detta stadium planerar för en livsmedelsbutik och en förskola i området.

Beträffande den föreslagna bebyggelseutformningen anser jag att det som illustreras ser alldeles för plottrigt ut. Jag tycker att hushöjden varierar alldeles för mycket, från fyra till åtta våningar.  Det är positivt att flera byggherrar ska bygga olika delar av området. Men då måste stadsbyggnadskontoret göra en plan som håller samman arkitekturen och stadsplanestrukturen och ange enhetliga faktorer för t ex takutformning, byggnadshöjd, material, färg. Utöver detta tycker jag att alltför många byggnader som illustreras har låg arkitektonisk kvalitet.

Det är min förhoppning att stadsbyggnadskontoret bearbetar planen och stramar upp bebyggelseutformningen i det kommande i kvalitetsprogrammet. Annars är risken att Stockholms höga anseende när det gäller stadsplanering kommer i vanrykte

Charlotte Holst planarkitekt f d på Stadsbyggnadskontoret

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0