Ny stadsarkitekt i Stockholm förespråkar höghus

Det kommer som ett slag i ansiktet att läsa i DN att Stockholm får en ny stadarkitekt i augusti som uppenbarligen förespråkar höghus. Ett högt hus vid Telefonplan är väl ok och även i Kista, som hon jobbat med, även om det kunde räckt med ett höghus där. Men höghus i Stockhom innerstad vill vi inte ha.

Karolina Keyzer kommer från Wingårdhs Arkitektkontor, kontoret som gillar höga hus. Jag minns diskussionen med Gert Wingårh som jag hade när jag träffade honom i Malmö. Han är kul att diskutera med, men vi hade totalt olika uppfattningar om skyskrapor. Han gillar Turning Torso, inte jag. Tänkt så hemskt att bo i detta hus, särskilt om man har barn. Och så illa det passar just på denna blåsiga plats. Det finns andra sätt att åstadkomma bra arkiktektur som passar i Sverige.

- Fler högkvalitativa märkesbyggander i Stockholm vore fantastiskt, säjer den blivande stadsarkitekten. 

Ja, det tycker vi alla. Men det betyder inte att de ska vara höga. Tvärtom bör de i storlek och höjd passa in i stadsbilden och inte förstöra det som vackert och unikt i Stockholm.

Tidningen Östermalmsnytt startar en debatt om Gröna Lund och den detaljplan som hotar stadsbilden här vid vattnet på Djurgåden. Tidningen kommer ut på lördag. Deltai debatten!


Kommentarer
Postat av: Herbert, Tingesten

Tänk dig nu det där panoramat helt utan dessa förskräckliga byggnader som sticker upp...

2010-05-18 @ 22:08:50
URL: http://stockholm201.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0